Tlf.: 48 79 63 62 | E-mail: nordhund@mail.dk

Kære kunder.

Vedrørende den historie om en Broholmer, Arnold, der har været i pension hos os.

Der har den 14-06-2019 floreret en historie på Facebook om Nordsjællands Hundepension. Læs vores version af historien.

En mand, der åbenbart er broder til Arnolds ejer, skriver på Facebooksin sin version af, hvad han mener at have set  på vores pension ved afhentningen af Arnold. Ejeren forholder sig ligeledes voldsomt på facebook til broderens beretning.

Vi har her på pensionen en noget anden oplevelse af episoden som vi kort vil gøre rede for her.

(Som alle ved, kan 45.000 tilskuere se den samme episode i en landskamp i Parken. Bagefter er der ikke to, der er enige om hvad der skete. Halvdelen mener at dommeren dømmer rigtigt - resten at han har jord i hovedet) 

Først og fremmest må jeg anføre, at vi ikke tæver hundene, hverken med læderremme eller hænderne. Eller andet.

Læderremme har vi i øvrigt slet ikke i pensionen, kun stof snore. Såkaldte ”retriver liner”.

Pensionen har eksisteret i 47 år, vi har været her de sidste 16 år, og aldrig har vi tævet eller slået en hund.

Tvært imod ville det være direkte imod vores filosofi om at dressere og håndtere hunde alene ved positivt reinforcement.

Skulle vi få mistanke om og/eller finde beviser på, at en af vores medarbejdere håndterer hundene hårdhændet eller er ond mod dem, vil vedkommende naturligvis blive irettesat eller bortvist.

Man vil altid kunne mærke på en hund om den har haft det dårligt når man får den hjem efter et pensionsophold. 

Vi har altid sat en ære i at levere hundene tilbage så upåvirket af opholdet som muligt.

Episoden, som jeg har fået det refereret af medarbejderen, der har været her i 7 år og som vi har stor tillid til, er:

En kvindelig medarbejder var ved at lukke Arnold og en ”hundeveninde” ud i en løbegård. Episoden foregik i vores store mellemgård

Medarbejderen blev løbet over ende af Arnold. Arnold er en, lad os sige det, overordentlig overstadig, ung, energisk og noget ustyrlig Broholmer, der vejer ca. det samme eller mere end medarbejderen.

Hun ryger ned på ryggen og slår nakken i jorden og prøver derefter, noget konfus, at komme op.

Arnold løber mod hende igen og hun værger for sig med arme og ben - incl. den stofsnor hun har i hånden.

Arnold bliver muligvis ramt af snoren. Det ved og ser hun ikke.

Hun kikker naturligvis væk for at dække sit ansigt.

Hun kommer på benene og får de to hunde lukket ind i den løbegård de skal være i.

Jeg skal anføre, at der ikke er tale om at Arnold er en aggressiv hund.

Men en kærlig, glad, omkringfarende og noget udresseret (læs uopdragen og ustyrlig) Broholmer kan alene pga. størrelsen og vægten være noget af en håndfuld at omgås.

0g når man ligger på jorden, lidt konfus, og hunden vender tilbage, kan det være meget svært i øjeblikket at afgøre, om den har tænkt sig at løbe en over ende igen, - har tænkt sig at løbe udenom. - eller hvad den overhovedet har tænkt sig.

Om medarbejderen har reageret korrekt, har overreageret, har fejlfortolket situationen, skulle have reageret anderledes osv. er meget svært at vurdere. 

Men det kan være meget let for andre på sidelinien at have meninger derom bagefter. 

Ved afhentning ankom ejerens broder før åbningstiden, var meget utilfreds med at skulle vente, utilfreds med alt hvad han kunne se og stod og råbte af vores medarbejder og hundene. Det kan muligvis have medvirket til at køre Arnold yderligere op.

Efter episoden kammede han helt over og overfusede Eva på det groveste, både før og efter at han havde fået hunden udleveret. Eva følte at han optrådte direkte truende, Eva var bange og har sikket sagt alt muligt til ham for at få ham ud af døren – af frygt for at ”få på munden”.

​​

Eva har kun kortvarigt været i forbindelse med Arnolds ejer i telefonen fra Grækenland umiddelbart efter afhentningen, men den samtale var af en sådan karakter, at jeg ikke vil komme ind på den her. 

Også her følte Eva sig truet.

​Efterfølgende var Eva var meget rystet og bange, og refererede episoden til mig over telefonen straks efter. Vi valgte dog ikke af foretage os yderligere desangående.

Derfor har en dialog med de implicerede parter desværre ikke været mulig.

Arnold havde det helt fint og var glad og tilfreds da den blev udleveret.

Vi har ikke fulgt sagen på facebook.

Men jeg har fået det refereret fra de mange kunder der har kontaktet os i løbet af dagen.

Og heldigvis har en del af vores kunder åbenbart skrevet positivt om os, - det er vel det, der betyder noget for os.

Tak for det.

Hele forløbet giver naturligvis os en del at tænke på i forholdet til at håndtere hunde af Arnolds slags, idet vi juridisk er forpligtet tll at sikre vores medarbejdres sikkerhed fremfor noget andet.

Slutteligt kan jeg berette at vores medarbejder har det ok og er tilsyneladende ikke kommet til skade, udover knubs og blå mærker.

Med venlig hilsen

Steffen Hovedskov.

​Nordsjællands Hundepension | CVR: 27196152 | Frederiksværkvej 56 | 3200 Helsinge | Tlf.: 48 ​79 63 62